IRSKO 2013
Víno - a domů!
MAPA >>>>>
SKOK DO AMIENS
Úterý 6. srpna 2013, večer, novoluní. Leje jako z konve. Bože, to bude zítra cesta!

A hle! Ráno krásně, zavazadla naložena hbitě a bez problémů. Začali jsme obvyklým blouděním při hledání silnice ven z Čech, ale nakonec se to povedlo. Tady už svačíme v Německu. Tom a Věra se střídají u volantu po dvou hodinách. Dereme se nejprůmyslovější částí Germánie, Porúřím. Začíná hezky pršet, pak už leje a provoz je hustý. Chvilka oddechu v tunelu, pak Nizozemí, Belgie a konečně Francie, Lille a hotel Olivarius, kde rostou v hale olivy. Velice moderní stavba s přiznanou vzduchotechnikou.
Druhý den ráno jsme si z bohatě zásobeného pultu vybrali opulentní snídani. Začíná to dobře. Na dnešek máme naplánovány dvě proslulé francouzské katedrály.
V Amiensu jsme vjeli do podzemního parkoviště ve středu města a čile vyběhli k radnici. Pokud se vám stožáry osvětlení zdají nějak šikmé, není to špatná sbíhavost na fotce! Jsou šikmé. Proč, nevím. Architekt patrně zamýšlel chránit pozdní noční chodce: Budou mít pocit, že jsou úplně ožralí daleko dříve, než to bude pravda. Prošli jsme náměstím, které bylo proměněno v podivné hřiště. Malá pláž pro děti v australském stylu. Na dalším plácku stojí pozoruhodné secesní hodiny z roku 1896 (restaurované r. 2000). Velmi zdobné. Amiens je krásné město, plné zajímavých moderních i starých budov. Vlezli jsme do katedrály, koukali a fotili. Výsledky naší snahy najdete ve fotogalerii ZDE. Řemeslníci se na tom kostelíku vyřádili. Dlaždiči vydláždili bludiště na podlaze, kameníci, sochaři a sklenáři vyrobili okna a vnitřní výzdobu neuvěřitelně jemně a krásně. A zvenku je katedrála pokryta stovkami kamenných figur komických i tragických. Znaveni prohlídkou usedli jsme v blízké kavárně a okusili pár místních cukrovinek. Cestou k parkovišti nás ještě zarazil obchod s nápisem DUHA. Ve výloze byly velmi zvláštní artefakty. Lehce vyděšení jsme nastoupili do auta, Věra se ruče chopila řídícího kola a pák a vyjela do jednosměrky v protisměru. Nějaký pán nás upozornil, že jedeme přímo k policejní stanici. Věra vycouvala, projela prťavý kruhový objezd rovně - a už jsme pádili krásnou evropskou krajinou, lemovanou větrnými elektromlýny do Rouenu.