IRSKO 2013
Víno - a domů!
MAPA >>>>>
ROUEN
Nenechte se mýlit, nejsme v Británii! Jsme ve vchodu do hotelu L’Angleterre, tedy „Anglie“. Auto bydlí v podzemním parkovišti, na jehož střeše mají podivnou zahrádku. Hned vyrážíme do ulic, hledáme restauraci, kde by se dalo odpoledne dodatečně poobědvat. Hledáme, nenacházíme; doba polední lacinější nabídky minula, dávat přes 20€ za minutku se nám nechce. Obdivujeme půjčovnu bicyklů, krásné ulice, stylové zastávky veřejné dopravy a kručí nám v bříškách. Až teď: anglický nápis ovšem neznamená doslova Svatá kráva, ale něco jako Ježkovy voči. Vybrali jsme si z obrovské nabídky hamburgerů, pojedli, vykonali potřebné a s výkřikem Ježkovy voči! se vydali znovu do ulic.

Stará část města je romantická: kavárničky, spousta hrázděných domů s nezvyklými detaily, krámky řemeslníků a sídla u nás nezvyklých profesí. Je doba siesty, odpočívá i kočička, uličkou se rozléhá klapot koňských kopyt. Běháme po ulicích a fotíme, fotogalerie ZDE. Narazili jsme i na pěkný zelený obchod: Připomněl nám, že konečným cílem naší pouti není Francie. Opatrně jsme obešli pekařství, jež bylo poněkud více nahnuté a prohlédli si jeden z menších kostelů.
Hlavní pamětihodností, kterou jsme toužili spatřit, byla samozřejmě katedrála Nanebevzetí Panny Marie s vysokou věží (151 metrů). Katedrálu od války stále opravují, je dost pošramocená. Pod chrámovou klenbou jsou k vidění zajímavosti, např. je tu pohřbeno lví srdce krále Richarda I. a jedna z kaplí je zasvěcena Janě z Arcu. Ta byla upálena 30. května 1431 na tomto místě, jak je zřejmé z cedule. Vedle má Panna orléanská pomník a moderní kostel s vysokým křížem. A to všechno stojí na rušném náměstí, plném veselících se lidí.

Večer jsme si ještě udělali procházku kolem Seiny. Cestou nás zaujala tramvaj, která se vynořila z podzemního tunelu a přejela most. Říkají tomu METRO. Mimochodem, mají tu i krásné autobusy MHD. U divadla jsme sešli na náplavku. Zjistili jsme, že z mostu podivně prší. Při druhém pohledu jsme užasli: Je to vodní reklama, viz video! Kolem luxusních lodí jsme došli až k zalomenému mostu a pak zpátky ke katedrále, zalité večerním sluncem. Odlesky na oknech, teplý večer, osamělá flétnistka, shluk mládeže před hospodou, orloj a smutné zbytky kostela. Druhá světová válka...