IRSKO 2013
Víno - a domů!
MAPA >>>>>
FANAD
Po obědě (vynikající seafood chowder) v Brewery baru jedeme na poloostrov Fanad. Prvním cílem mělo být všude inzerované pravidelné nedělní odpolední setkání muzikantů na zámku Glenveagh. Daleko před zámkem je parkoviště, návštěvnické centrum a zastávka autobusu, který za nemalý peníz vozí lidi do zámku. Aha, zase jedna past na turisty! Rychle pryč. Před námi se tyčí masiv Derryveagh Mountains (652m n.m.). Jedeme okolo třpytného Loch Ghleann Bheatha a pak průsmykem podél Muckish Mountain (662m n. m.). Smaragdový ostrov opět předvádí svou smaragdovost, takže zastavujeme, běháme po stráních a fotíme.
Jedeme dál, směr Fanad. Zíraje do autoatlasu spatřil jsem malý puntík s nápisem Doe Castle poblíž silnice. Zajeli jsme k tomu hradu. Byli jsme tam skoro sami. Žádné vstupné, hlavní palác zachovalý, kolem zeď, za níž je vidět mořský záliv. Chvíli jsme pozorovali dva rybáře, jak se snaží z moře něco vytáhnout. Vyšli jsme patentní brankou. Jak vidíte, foukal tam náramný vítr, takže Ondra měl co dělat, aby nepřišel o svůj úžasný stetson z Nashvillu. Vedle hradu je malý hřbitůvek s roztodivnými náhrobky. Jedeme dál. Ještě jedno ohlédnutí na hrad Doe (fotogalerie ZDE) a na masiv Derryveagh Mountains. Cesta je docela romantická.
Tato fangle nám zvěstuje, že jsme u dalšího postupného cíle. Stačí přejít písečný val a jsme na pláži Rosapenna. Písek je uplácaný mořským příbojem do tvrda, takže se po něm dá chodit i jezdit autem. Věra chodila, Tomáš s Ondrou se spíše brodili, počasí se měnilo každou vteřinu. Pláž je rájem surfařů, kteří si přivážejí nádobíčko až k vodě. Přestože příboj mohutněl, Věra neodolala. Ondra také neodolal a radostně sbíral všemožné fujtajbly. Přitom nás pozoroval jakýsi pták. Pláž je rozdělena na část pro motoristy a část pro pěší plavce. Prostor mezi dvěma vlajkami monitorují záchranáři. Neustálý silný vítr umožňuje i tuhle zábavu.
Na poloostrov Fanad se lze dostat od roku 2009 zkratkou zkratkou přes elegantní most, jenž vznikl v součinnosti několika institucí. Přejíždíme toto dílo, kocháme se výhledy a záhy zastavujeme u jezera Kindrum, abychom prostudovali krásný kříž s nápisem zcela nesrozumitelným. A pak ještě kousek - a jsme u cíle. Na ceduli si přečteme, jak se tu žilo v 19. století, juknem na maják a přes Lough Swilly skrze mlhu obhlédnem Dunaff Head. A pak už rychle pryč, fouká tu strašně! Mraky se plazí stále níž, počasí je velmi irské. Ještě zastávka u pumpy, natankovat nelevný benzín a vyfotit duhu. Hezké odpoledne to bylo.