IRSKO 2013
Víno - a domů!
MAPA >>>>>
VENKOVSKÉ OBJEVY
Ve středu jsme si udělali malý výlet na západ, do republiky. V jedné zatáčce na silnici B210 jsme spatřili romantickou bránu do parku. Asi nějaký zámek? Nikde žádný nápis, v mapě nic. Teprve teď, když píšu tento text, jsem na webu dohledal potřebné informace. Je to zadní brána do parku kolem Tynan Abbey, bývalého sídla mluvčího severoirského parlamentu Sira Normana Stronge. 21. ledna 1981 večer byl i se svým synem zavražděn ve zdejší knihovně příslušníky Prozatímní IRA a budovy byly zničeny bombami. Asi takhle.
Dojeli jsme do Monaghanu a už je to tu zase. Sinn Féin, My sami, strana, která působí v republice i v království. Kráčíme po Dublin street kolem kamenného kostela a kamenné hospody do kopečka ke katedrále. Je zasvěcena svatému Macartanovi, žáku sv. Patricka (wikipedie). Na rouchu má ptáka se svatozáří a hledí do dalekého kraje. Katedrálu dostavěli v roce 1892, je to vrcholná ukázka viktoriánského eklektického stylu. Pojďme dovnitř! Gotická klenba na románských sloupech s korintskými hlavicemi, barevné varhany. Já fotil celky, Věra detaily: křížek, basrelief, vitráže. Pak nás odchytila přívětivá kostelnice, ukázala nám zákristii a upozornila nás na donátora, který platil vitráž. Zase Devlin, tentokrát z New Yorku. Věra si ještě zazpívala a při odchodu setrvala s onou dámou v delším srdečném rozhovoru. Fotogalerie ZDE. Obědvali jsme u Kvičícího čuníka. Samoobslužný pult, bohatě zásobený bar, ceny přijatelné, na záchodě nejmenší umyvadlo na světě. Na doporučení paní kostelnice pak jedeme do Glaslough. Zaparkovali jsme na místě, kde v roce 1798 oběsili tři irské rebely a vešli jsme branou do zámeckého parku. Nejprve obrostlá cottage s bílými lavičkami, pak kopeček a na něm zámek Leslie. Funguje jako hotel (více zde). Před zámkem se jakýsi vysochaný naháč chystá hodit váleček. Na levé ruce má destičku. Co to má být? Nevím. Chovají tu pro hosty také koně. Zajímavá je rozhledna mezi přerostlými stromy. V kostele svatého Salvátora se 11. 6. 2002 Paul McCartney nešťastně oženil s Heather Millsovou. U kostela je hřbitov a pomník na památku 7. markýze z Landsdowne, který zahynul jako kapitán britské armády v Itálii v roce 1944. Jdeme zpátky do půvabného městečka. Informační budka, kamenné domy a domečky, benzinová pumpička a kašna s osobitým přívodem vody. Potom kavárna s knihovničkou, šikovnou obsluhou a receptem na přátelství. Hezké. Však také Glaslough vyhrálo v roce 1978 soutěž o nejupravenějšní obec! Odjíždíme, míjíme zbytky železniční stanice. Postavili jí tu pomník a roztomilý modýlek. A za chvilku už jsme zase v Británii. Fotogalerie ZDE.
Večer jsme s Věrou absolvovali v katedrále koncert špičkového pěveckého souboru Stile Antico. Přetrpěli jsme řečníka, a radostně vyslechli zpěváky. Katedrála byla plná zaujatých diváků. O přestávce bylo možno použít záchodky v přilehlé faře. Hlídal je Ježíš v životní velikosti.