SKOTSKO
Ve Skotsku bylo dobře...
MAPA >>>>>
PO STOPÁCH HARRYHO POTTERA 2
Středa dopoledne. Ačkoli ve Skotsku má pořád pršet, je krásně. Stojíme v Glen Nevis, kde se natáčely některé exteriéry filmů s Harry Potterem. Nádherné kopce a lesy. Žádní lidé, jen plno ovcí. Věra si odskočila a při návratu velmi vyděsila malou ovečku, jež pak prchajíc mi málem vběhla do objektivu. Je to tu vůbec velice fotogenické. Tak ještě vodopádek a popojedeme dál. Tady se potkáváme s oddílem skautů, kteří hrdinně skáčou do potoka. Vypadalo to nebezpečně, ale hoši měli perfektní jištění. Pak jsme se zastavili u lesa. Kráčíme pod vysokými stromy po cestě, která je bohužel brzy přehrazena bránou s britsky slušným zákazem vstupu. Prý tam až do září pracují. Vyšel jsem z lesa a hle, podivné stavení, snad útulek pro ovce? Velmi zajímavé zajištění střechy před větry! Údolím teče řeka Nevis. V její průzračné vodě si myjeme ruce a pak po tobogánovité silnici odjíždíme do horského střediska.  Fotky ZDE.

Máme uznat riziko zimních sportů před zakoupením jízdenky. Uznali jsme je a jízdenky koupili. Kabinky čekají. Nasedáme a zastrkujeme končetiny dovnitř. Z kopce jsou krásné rozhledy. K dosažení lepšího výhledu musíme vyběhnout na Sgùrr Finnisg-aig (nezlomte si jazyk!). Vidíme konečnou stanici lanovky, sněhová pole a masiv Ben Nevisu, nejvyšší hory Spojeného království (1344 m, viz). Tu se kolem nás začali rojit paraglidisté. První už letí. Věra s Ondrou se pohodlně usadili a zírají, jak pánové sviští těsně okolo a vytvářejí malebné sestavy. Cestou dolů k boudě jsme se chvíli kochali pohledem z lavičky. Paragladisté kolem kroužili jako supi. Zajímavé je tady složení turistů: Často jsou to různí orientálci. Jdeme si do chaty ulevit. Na chodbě řádí chlapec na lyžařském trenažéru. Důležité upozornění, zatím ne v ruštině. Spokojeni jedeme dolů, cyklo-bikeři jedou nahoruFotky ZDE.

Jedeme po A82 a záhy odbočujeme na západ k řece Lochy. Na kopečku vedle silnice tu stojí Commando Memorial. Tři stateční bronzoví vojáci tu zírají na vzdálené kopce. Kolem pomníku se prostírá zahrádka s upomínkovými deskami a různými předměty. I lavička má na sobě štítek. Jack se aspoň dožil úctyhodného věku, Whisky dopadl hůř. A tady čteme známé jméno. Tenhle chlapík zahynul v Afganistanu deset měsíců po svatbě. :o( Přejeli jsme Kaledonský kanál (viz) po úzkém mostku. Zkoumám vozovku a ocelovou dráhu vedle: Ten most je otočný! A už jej za námi zavřeli, obsluha vzala za páky a most se točína doraz. Z plavební komory vyplouvají lodě a kolem otočeného mostu plují do další. Představení končí, končí i krásný den. Jedeme kolem Lochy, fotíme Ben Nevis. Hned je v mracích, hned se koupe v slunci.