NASHVILLE
2011
Věra Klásková
Karel Tampier
Ondřej Pour
 
Obsah:
Přes oceán
Do Nashvillu
Město 1
Město 2
Hall of Fame
Jedeme autem
Do palírny
Do vězení
Vlak a jídlo
Plantáž
Večerní Nashville
Ryman Auditorium
Koncert v RA
Opryland - showboat
Shotgun Red a W. Nelson
Koncert v GOO
Franklin
Neděle
Loretta Lynn
Casey Jones
Capitol
Holiči a muzea
Domů
MAPA   >>>>>
MUZEUM CASEYHO JONESE
Opustili jsme Lorettu a vydali se dál na západ do města Jackson, které spojuje fandy country music s milovníky železnic: je tu muzeum Caseyho Jonese. Světoznáná píseň (V+W: Strojvůdce Příhoda) opěvuje hrdinství tohoto mašinfíry, točily se o něm filmy. Poobědvali jsme celkem slušně zde, až na zázvorové pivo — není to pivo. Ve vstupní chodbě jsme si nenechali vyčistit boty. Na fotkách není historické centrum Jacksonu, ale tzv. Casey Jones Village, atrakce pro turisty. Ve starém rychlíkovém voze je právní poradna, další vagony a služební vůz tu používají jako penzion. Jdeme do Jonesova domku, který slouží s přilehlými objekty jako muzeum. Jones vodil rychlíky z Memphisu do města Canton v Mississippi. 30. dubna 1900 vjížděl do stanice Vaughan, kde se v té době křižoval protijedoucí osobní vlak se dvěma náklaďáky v obou směrech. Protože stanice měla jenom dvě vedlejší koleje, řešili to speciálním manévrem: oba náklaďáky pustili na jednu vedlejší kolej, lokomotivami proti sobě. Když se tam nevešly, vyčuhoval jeden ze stanice ven. Z volné strany tam pak pustili osobní vlak a dali jej na druhou vedlejší kolej. Pak se měly nákladní vlaky vysunout na druhou stranu nádraží, pustit rychlík do stanice, znovu se posunout zpátky a vypustit ho ven. To se jim jaksi nepovedlo, ve 3.52 ráno se to srazilo. Lokomotiva, vedená Jonesem, narazila do služebního vozu, kterým končívaly americké nákladní vlaky. Casey ovšem překážku uviděl, takže brzdil, co to šlo. Donutil topiče, aby vyskočil, ale sám tam zůstal. Byl jedinou obětí tohoto neštěstí, tři siroty po sobě zanechav. Obdivovatelé tvrdí, že zemřel hrdinně, zlí jazykové říkají, že se nějak zamotal do ovládacích pák. Tady vidíte lokomotivu zezadu; samozřejmě to není ta havarovaná, ale asi stejný typ, číslo falešné. A tady je zepředu, vlevo pohled z místa strojvůdce. Ondra se snažil neúspěšně rozeznít signální zvon. Muzeum je plné pozoruhodností. Strojvedoucí si v USA v roce 1900 žil dobře a kulturně. Měl koupelnu s vybavením, o kterém se mé babičce ani nesnilo. A stroj na výrobu másla. Pákou vlevo se švidrá sem tam, pohyb je řemenem převeden na rotaci vřetene, jež kvedlá. A ještě dvě kuriozity: píšťaly z americké lokomotivy (proto mají ten nádherný zvuk v akordu) a pohřební vůz, ve kterém vezli Jonese. Odcházíme, odjíždíme.
Do Nashvillu jsme jeli po staré silnici číslo 70. Přejíždíme jižní výběžek Kentucky Lake, míjíme i zaplavené úseky. Byla doba tornád a stát Tennessee to také „olízlo“. Memphis v té době plaval v Mississippi, Cumberland se v Nashvillu vyléval z břehů. A zase vlak, jedeme podél trati. Když jsme přijížděli k Nashvillu, povedl se Věře úžasný řidičský kousek: Dohnala a postupně předehnala (!) vlak UNION PACIFIC! No, pravda je taková, že to byl vlak nákladní, strašně dlouhý, táhly ho tři lokomotivy a sotva funěly. Navíc tam zrovna byla omezená rychlost na 40 mil za hodinu. Poslední návrat do Nashvillu, zítra vracíme auto. Ze silnice č. 70 se plynule stala Broadway, parkovací dům na 6th Ave byl hned za rohem. Fascinovalo mě, jak se dá jet z Memphisu pořád rovně po hlavní silnici - a najednou jste úplně ve středu hlavního města. :o)
16. května

JACKSON, TN

Text a foto:
    Karel Tampier

Zpět na stránky: